Vorige week vertelde ik op Instagram over Floortjes nieuwe iPad en vroeg ik in de stories naar tips over hoe om te gaan met beeldschermen en internet. Ik vind dit erg lastig – en doe eigenlijk maar wat. Tot mijn grote vreugde kreeg ik veel reacties, waaronder een reactie van orthopedagoog Lianne Broer (@libroer op Instagram). Zij verzorgt onder meer informatieavonden over dit onderwerp en weet waar je als ouder op kunt letten als je kinderen de beeldschermen (en dan vooral het internet) beginnen te ontdekken. En ze was zo lief om een aantal tips op papier te zetten in een gastblog. Deze treffen jullie hieronder aan! Oh en check voor nóg meer tips KPN!

GASTBLOG

Mijn naam is Lianne Broer. Ik woon samen met mijn man Peter en dochter Emilia (1) in Amersfoort. Ik ben orthopedagoog en heb mijn eigen praktijk Broer Pedagogiek. Ik kom onder andere bij mensen thuis en ik geef ook informatieavonden. Zo ook over mediaopvoeding. Er is zoveel over dit onderwerp te vertellen, dus enkel de kern heb ik opgeschreven. Voor verduidelijking of vragen ben ik beschikbaar.

Zodra ik mijn laptop open doe, komt mijn dochter aangekropen. Als ik mijn telefoon pak, wijst ze met haar vingertje en roept: ‘die die’. Schermen hebben een grote aantrekkingskracht op kinderen. En geef ze eens ongelijk. Ik zelf gebruik mijn schermen dagelijks en mijn telefoon iets vaker dan nodig is. Internet biedt zoveel mogelijkheden: contacten met vrienden, spelletjes, filmpjes, informatie. Het is een deel geworden van ons dagelijks leven. Daarom is het belangrijk dat we onze kinderen leren omgaan met internet. Het is net zo belangrijk als dat we ze leren hoe ze moeten deelnemen aan het verkeer. Eerst samen en dan steeds wat meer alleen.

De belangrijkste tool bij opvoeding/ mediaopvoeding is communicatie. Via je kind kun je veel te weten komen over wat hij al weet over internet en wat hij graag zou willen. Door middel van gesprek kun je samen kijken wat het best bij je kind past en kun je afspraken maken. Bijvoorbeeld over hoe lang hij achter internet mag, welke sites hij wel en niet mag bezoeken, hoe je met elkaar omgaat op internet. Toon interesse en stel vragen. Je komt te weten wat hij heeft gezien en hoe hij dit heeft ervaren. Als je dat van jongs af aan doet, raken ze daaraan gewend en kijken ze niet vreemd op in de pubertijd.

Wat betreft de inhoud van het internet is het ontzettend lastig om dit als ouder bij te houden. Als je eenmaal weet wat hip en cool is dan is er alweer een nieuwe hype. Bepaal en bespreek wat jullie als ouders belangrijk vinden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om filmpjes te verbieden waarin grove taal wordt gebruikt. Er zijn in Nederland nog geen richtlijnen vastgesteld over de duur van het internetgebruik. Kijk daarbij vooral wat bij je kind past. Internet is leuk en kan ontspannend zijn, maar daarnaast is het ook belangrijk om lekker te spelen. Wij als ouders hebben hierin een voorbeeldrol. Aan ons kunnen ze zien hoe belangrijk wij internet wel of niet maken. Zo is het goed om ook momenten zonder internet in te bouwen, zoals tijdens het eten of als je kind net uit school komt.

Maar hé, wat is het heerlijk om te instagrammen en te appen. Zodra ik een geluidje uit mijn telefoon hoor komen, is mijn aandacht gewekt. Mijn dochter doet dan haar ‘ik-hoor-iets- vingertje’ in de lucht en ik wil kijken, NU. Als we zelf kunnen toegeven aan onze kinderen dat we internet ook super interessant en leuk vinden en het ook moeilijk vinden om te weerstaan, heb je al heel wat gewonnen. En kom je tot een nog mooier en eerlijker gesprek! Ik heb zelf ook nog het een en ander te leren.