Ik ben op dieet. Het was nodig, ik zat letterlijk niet meer fijn in m’n vel. Ik ben in de afgelopen 10 jaar 10 kilo aangekomen. Kort gezegd door de zwangerschappen en de drukte met de kinderen. Het is niet heel dramatisch – ik ging van maat 36/38 (65 kilo bij 1.71 m) naar maat 40/42 (75 kilo) en ik weet dat dit een heel gemiddelde kledingmaat is. Maar het lijf wat daarbij hoort, is eenvoudigweg niet het mijne.

Voor mij een confronterende vakantiefoto van afgelopen zomer. Er zullen mensen zijn die zeggen: mens hou op, je zag er super uit. Maar ik voelde me totaal niet fijn met die extra kilo’s. Ik genoot van dit moment, maar wist ook dat manlief aan het fotograferen was en was me heel bewust van mezelf. Toen ik de foto’s zag, wist ik: de knop moet om.

Dus mama op dieet. Een dieet met weekmenu’s. Ik ben 14 jaar geleden ook eens 10 kilo afgevallen – toen ging het om zitkilo’s die ik ‘cadeau’ had gekregen toen ik na mijn studententijd aan de slag ging als fiscalist. Een zittend beroep met veel verantwoordelijkheid en niet geheel stressvrij (…). In no time kwam ik 10 kilo aan en die moesten en zouden er weer af. Dat lukte me pas na een paar jaar, op het moment dat alles in een wat rustiger vaarwater kwam. Ik viel af met het online afvalprogramma van Sonja Bakker. Kort gezegd bestaat dit programma uit weekmenu’s van 6 eetmomenten per dag (3 maaltijden en 3 tussendoortjes). Je drinkt er 2 liter water bij en de kracht van het dieet zit hem in de variatie. Zo is gedurende een week geen ontbijt hetzelfde. Ik ging hier heel goed op. Ik heb de structuur van een weekmenu nodig, het gaat fout als ik te veel vrijheid heb. In 10 weken waren de 10 kilo als sneeuw voor de zon verdwenen en ze zijn er 4 jaar lang af gebleven, tot ik zwanger werd van Floortje.

Dat wilde ik weer. Ik heb in de afgelopen jaren talloze pogingen gedaan. Nu denk ik dat de tijd er niet rijp voor was. Ik stond nog zo in de zorgstand en gunde mezelf die energie niet. Maar nu Otis bijna 4 wordt en alles net als toen in een rustiger vaarwater komt, is er een knop in me om gegaan. Het werd tijd voor een cadeautje voor mezelf. Ik heb mijn weekmenu’s van destijds er weer bij gepakt en ben ervoor gegaan.

Maar wel met een aantal aanpassingen. Ik ben natuurlijk 14 jaar ouder dan de laatste keer, de 40 inmiddels gepasseerd (tragere stofwisseling) en leid een heel ander leven. Destijds was ik ’s avonds nog veel in beweging, nu is de avond mijn werk- en rustmoment en kruip ik 9 van de 10 keer op de bank voor Insta en Netflix. En daar ligt mijn valkuil. Ik ging de afgelopen jaren altijd ’s avonds voor de bijl. Zittend op de bank met Netflix móest ik snacken. Dat wilde ik nu niet meer, dus heb mezelf heel rigoureus de regel gesteld dat ik na 19:00 uur niets meer eet of drink. Je stofwisseling is tot dat tijdstip namelijk het meest actief. Ik drink zelfs geen water, omdat iets drinken mij persoonlijk triggert om ook iets te eten. En vocht krijg ik overdag voldoende binnen aangezien ik naast koffie, thee en zuivel 2 liter water drink. Om het mezelf gemakkelijker te maken, heb ik een oude hobby weer opgepakt: ik ben weer fanatiek gaan breien en haken. En het gekke is: na een dag of twee, drie (die ik heel pittig vond, eerlijk is eerlijk) was mijn lijf gewend aan het niet snacken. Sterker nog: als ik eens uit eten ga en dus wel later eet, lig ik de halve nacht wakker met een (te) vol gevoel. Bizar!

De tweede verandering ten opzichte van 14 jaar geleden is dat ik de hulp heb van WW, het nieuwe Weight Watchers. En dat is nodig, want tegenwoordig hebben we altijd iets lekkers in huis. Destijds was ik vrijgezel en kocht ik eenvoudigweg geen snacks. Ik wilde het mezelf nl. niet moeilijk maken. Maar nu heb ik een gezin en mijn gezin wil regelmatig snacken. Valkuil!! Met de producten van WW kan ik ook iets anders snacken dan een appel als ik de kids een zakje chips geef. En dat werkt voor mij. Ik ben inmiddels lichtelijk verslaafd geraakt aan de chips (de paprika en sour cream & onion snack zijn hemels!!) en chocolate bars.

Ik eet ook regelmatig een WW avondmaaltijd (de vrijdag is hier meestal patatdag en dan heb ik een goed alternatief waarvoor ik niet apart hoef te koken) en gebruik bovendien de WW ontbijtproducten. Om zo weer de variatie aan te brengen in mijn dieet.

Wat eigenlijk nog mist in dit verhaal, is beweging. Ik sport momenteel niet. Beweeg wel veel in de omgang met de kids, maar sta te popelen om weer lekker te gaan sporten. Dat doe ik het liefst overdag (ook ivm mijn werk in de avonduren). Dit lukt me alleen nu nog niet, omdat ik nog de hele dag Otis om me heen heb. Vanaf december gaat hij naar school en komt ook daar tijd voor vrij. Mijn plan is om vanaf januari weer twee keer per week te gaan CrossFitten. Lekker onder schooltijd. Het zou super zijn als ik tegen die tijd op gewicht ben, want bij CrossFit mag je eigenlijk niet lijnen. Ben heel benieuwd of tegen die tijd alle 10 de kilo’s eraf zijn!

De tussenstand tot nu toe: 7,5 kg van de gewenste 10 kg zijn eraf en jeetje het gaat snel! 😱 Mensen zien het nu ook duidelijk, ik krijg veel complimenten en dat motiveert enorm. Kom maar op met die resterende kilo’s!

Zijn jullie wel eens flink wat kilo’s afgevallen? Of is dat niet nodig en blijven jullie mooi op gewicht?

7,5 kilo gewicht eraf, een beetje haar erbij haha