Eerder schreef ik een blog over mijn afvalreis – voor wie hem eens (terug) wil lezen: je vindt hem hier: https://otis-oh.nl/2019/11/10/eindelijk-afvallen/

Naar aanleiding van deze blog – en mijn posts op Instagram- vroeg WW, het nieuwe Weight Watchers mij om hun nieuwe programma uit te testen. Dat leek me super, maar ook wel lastig. Ik volgde immers een ander dieet (zou de overgang niet moeilijk zijn?) en de decembermaand kwam eraan. Dan neem ik graag een extra hapje en drankje ;-). Daarom besloot ik mijn doelstelling voor december aan te passen, van afvallen naar niet aankomen. En… dat is gelukt!

Toen ik de blog schreef, was ik 7,5 kilo kwijt. De tussenstand nu: -8 kilo (net als eind november). En inmiddels ben ik weer fanatiek bezig om die laatste kilootjes ook weg te werken. Met het nieuwe WW dieet!

Die heerlijke maar tegelijk ook vreselijke feestdagen: een drama voor iedereen die wil afvallen 😩

En nu willen jullie vast weten hoe dat nieuwe WW programma eruit ziet. Via Instagram heb ik er ontzettend veel vragen over ontvangen, zo leuk! Kort gezegd is het een gepersonaliseerd afvalprogramma, dat rekening houdt met jouw levenswijze en voorkeuren. Ik volg zelf het Digitale Plan (ik ga dus niet naar de workshops).

Je begint dit programma met het invullen van een vragenlijst over deze voorkeuren. Op basis van je antwoorden krijg je één van de drie mogelijke voedingsplannen toegewezen. In mijn geval is dat het paarse plan: ik heb een lange lijst van ZeroPoint voedingsmiddelen gekregen, die ik niet hoef te wegen of bij te houden. In ‘ruil’ daarvoor mag ik de voedingsmiddelen die ik wèl moet bijhouden, dagelijks beperkt nemen (16 SmartPoints). Hou je van wat meer structuur, dan is er nog het groene plan (hierbij is je lijst van ZeroPoints voedingsmiddelen aanzienlijk korter: deze bestaat uit alleen groente en fruit. MAAR mag je ook meer SmartPoints, 30 om precies te zijn). En een tussenweg kun je vinden in het blauwe plan, met een gemiddelde lijst ZeroPoints en 23 SmartPoints.

Bij alle drie de plannen gebruik je de WW app, waarin je de Points bijhoudt, recepten kunt vinden, maar ook barcodes kunt scannen, je beweegschema kunt bijhouden en bijv. online steun kunt vinden bij andere WW leden.

Weer comfortabel op foto’s: zo fijn!!

Het verrassende is dat ik had verwacht dat ik met mijn behoefte aan structuur (ik volgde hiervoor immers zelfs weekmenu’s) het groene plan toegewezen zou krijgen. Maar ik kreeg het tegenovergestelde plan met de meeste ‘vrijheid’ en … I love it!! Het paarse plan past bij me omdat ik de ZeroPoints voedingsmiddelen heerlijk vind. Naast groente en fruit vind je er bijv. eieren en kipfilet, magere zuivelsoorten, volkoren rijst en granen, peulvruchten. Zo ben ik inmiddels behoorlijk verslaafd geraakt aan een ontbijtje van magere Griekse yoghurt met volkoren muesli en blauwe bessen. En dat ‘kost’ me dus geen punten! Niks, nada, noppes! Dus dan neem ik die ene punt van mijn andere verslaving – een koffie verkeerd – graag op de koop toe (zwarte koffie is 0 punten, met melk 1). En weet je, doordat ik alle voedingsmiddelen die wel Points opleveren bijhoud in de app, is er toch weer dat stukje structuur dat ik zo fijn vind. De overgang van m’n oude dieet met weekmenu’s naar het paarse plan van WW was daardoor ook heel soepel.

Je kunt overigens switchen van plan als je denkt: dit is het niet voor mij. Wel wordt aangeraden het plan dat je toegewezen hebt gekregen twee weken uit te proberen, om jezelf de kans te geven te wennen aan je nieuwe manier van eten. Maar dat ga ik dus niet doen. Team paars gaat die laatste twee kilo gewoon vermorzelen, haha! 💪💪

-8 kilo and counting :-)…